donderdag, januari 01, 2015

Bacio di Tosca: 'Een tekst kiezen gebeurt vaak als ik oude poëzie lees en een gedicht vind dat me diep raakt.'

Bacio di Tosca heeft met ‘Was ich liebe (ist seltsam und krank)’ opnieuw een schitterende cd afgeleverd - de vierde ondertussen - en daarmee weer wat opzien gebaard onder liefhebbers van neoklassieke muziek. Verrassend veel opzien, want zowel muzikaal als tekstueel - Bacio di Tosca vertoont klassieke gedichten - is deze muziek best veeleisend. Dörthe Flemming en Joerg Knieschewski waren zo vriendelijk om tekst en uitleg te geven bij hun inspiratie, hun manier van werken en hun ambities.
 
Gefeliciteerd met je nieuwe cd ‘Was ich liebe (ist seltsam und krank)’. We houden er erg veel van. Het lijkt erop dat je meer en meer succes en erkenning krijgen met elke cd dat je uitgeven. Ben je het ermee eens? En wat zou de oorzaak kunnen zijn.
 
Dörthe: Ik apprecieer heel erg dat je de nieuwe cd goed vindt. Maar als we het over succes hebben: om eerlijk te zijn, ben ik bang dat mijn muziek altijd een tip voor kenners zal , maar dat is voor mij fijn! Er zijn gewoon niet zoveel mensen daar buiten die interesse hebben in oude gedichten en ambigue inhoud. Het is spijtig, maar de meerderheid houdt van meer eenvoudige muziek: drie akkoorden, een drumlijn en wat stemmen met effecten blijken genoeg te zijn… Dat is zeker niets voor mij, maar als het hen gelukkig maakt - fijn!
 
Poëzie neemt een belangrijke plaats in in je project. Bijna al je liederen zijn gecomponeerd op gedichten van Duitse romantische dichters. Hoe kies je de teksten waarop je componeer?
 
Dörthe: Vanuit een artistiek standpunt word ik vooral aangetrokken tot de romantische tijd. Ik zie vandaag een parallel met de vele mensen die aangetrokken zijn door mystiek als alternatief voor de realistische ‘gedigitaliseerde’ wereld. Een gedicht kiezen gebeurt vaak als ik oude poëzie lees en een gedicht vind dat me diep raakt, omdat het perfect omschrijft wat ik zelf voel of iets beschrijft dat ik zelf meegemaakt heb. Deze emotioneel relatie is voor mij het criterium om muziek te maken op deze teksten.
 
De nieuwe cd bevat een hoop vernieuwing. Voor de eerste keer bevat ‘Was ich liebe’ ook teksten die je zelf geschreven hebt. Waarom heb je gekozen om je eigen poëzie te schrijven en te gebruiken?
 
Dörthe: Aanvankelijk was Bacio di Tosca gewijd aan het romantische kunstlied, waarin het typisch is om gedichten te gebruiken. In het verleden heb ik al eigen teksten gebruikt voor mijn vorige groep ‘Charitona’. Dit is dus niet nieuw voor mij. Maar sinds een tijdje heb ik het idee om een plaat te maken in de ‘chanson noir’ stijl, met mijn eigen teksten. De twee nummers op de huidige cd zijn als testballonnen, en ik ben erg benieuwd naar de reacties op deze nummers… Misschien zal er meer materiaal in deze stijl zijn in de toekomst!
 
Ik hou bijzonder van ‘Bleib bei mir’. Het werd gecomponeerd en gespeeld door de pianist Rainer Bielfeldt. Ik hou ook van ‘Die Eichen’, waarin live cello en piano voorkomt. Ik vind dat je vaker met andere muzikanten zou moeten spelen. Wat vind jij ervan? Heb je plannen in deze richting?
 
Dörthe: Sinds het begin is Bacio di Tosca een project waarin ik en Joerg de enige contacten zijn. We houden er allebei van om met gastmuzikanten te spelen, en daarom is en zal dit project altijd open staan voor samenwerking met andere muzikanten. In het geval van het nummer ‘Bleib bei mir’ was de samenwerking met Rainer niet gepland. Ik heb hem toevallig ontmoet op een poëziewedstrijd waarop hij een nummer componeerde als sjabloon. Ik schreef een tekst voor dit nummer, en toen het af was vonden we het resultaat allebei zo aantrekkelijk dat ik besloot om het op te nemen op de cd. In dit geval schreef ik dus de tekst en componeerde iemand anders de muziek - een nieuwe maar zeer goede ervaring voor mij!
 
Andere innovaties zijn de reliëf-cd - waar je blijkbaar twee jaar aan gewerkt hebt - en de optredens op M’era Luna. In de plaats van een groot concert te geven traden jullie elk uur op aan jullie stand op de markt. Jullie lijken de manier waarop dingen gedaan worden constant in vraag te stellen en permanent te zoeken naar nieuwe wegen om de dingen te doen. Zijn jullie et eens met deze beschrijving? En wat is jullie motivatie om dit te doen?
 
Joerg: De motivatie is steeds om dingen te doen die niet eerder gedaan zijn. De reliëf-cd is een goed voorbeeld (we hebben een patent aangevraagd), die het mogelijk maakt om versiering op de cd aan te brengen op het cd-oppervlak. Elke cd is versierd met een glanzend rode Swarovski ™ steen die deze echt uniek maakt. Onze stand op M’era Luna is een ander voorbeeld. Dörthe trad daar verschillende keren op de dag op met een ‘stil concert’. Je kon naar de muziek luisteren door hoofdtelefoons, waardoor het een aangrijpende gebeurtenis wordt. Alle storende geluiden worden gedempt, hetgeen een perfecte geluid geeft voor de luisteraars. We noemen het ‘democratie voor het publiek’!
 
Ik vond het concept van jullie cd heel gewaagd. Twee jaar lang hebben jullie zelf documentaires gemaakt over literatuur en cultuur op Bacio di Tosca TV. Elke film werd begeleid door een nieuwe compositie die verband hield met het onderwerp van de documentaire. Dat moet een hoop werk geweest zijn, niet?
 
Joerg: Inderdaad! Het gaat niet enkel om het nummer en de video. Er kruipen een hoop uren in de afwerking en in de voorbereiding. Ik ben soms zelf verrast over hoe we dit allemaal hebben kunnen rondkrijgen. Dat is pure toewijding aan het project.
 
En hoe voelen jullie zich bij het gratis verdelen van de films en de muziek?
 
Dörthe: Enkel de eerste 100 downloads zijn gratis. Je moet dus snel zijn om een gratis download te krijgen. Aangezien deze limiet snel bereikt is, hebben we besloten om er een nieuwe plaat mee te maken. We kregen daar een hoop vragen voor. Voor de cd hebben we een hoop tijd gestoken in het herwerken van de nummers, die vaak haastig opgenomen waren, en in het professioneel laten masteren van de muziek. Maar dit was niet voldoende voor ons. We hebben ook de club intro en de chansons als extra toegevoegd. Als extra verrassing kreeg eenieder die minstens vijf euro had besteed op Bacio di Tosca TV de cd twee weken voor de verschijningsdatum, zonder verzendingskosten.
 
Hoe verdien je je leven? Ben je een professionele muzikante.
 
Dörthe: Ik ben afgestudeerd als klassieke zangeres en heb drie jaar in het theater gewerkt. Het werk in het theater was zeer interessant, maar gaf weinig voldoening aangezien je er niet je eigen ideeën tot leven kunt brengen. Nadat mijn twee kinderen geboren werden heb ik ervoor gekozen om het theater te verlaten en het Bacio di Tosca project op te starten. Om eerlijk te zijn is het heel hard om te leven van dit beroep.
 
Bacio di Tosca is een mix tussen een zeer intellectuele ingesteldheid en DIY-attitude. Toch lijkt het vrij succesvol voor zo’n veeleisende kunst. Wat zijn je hopen voor Bacio di Tosca? En voor de mensheid?
 
Dörthe: ‘Intellectuele ingesteldheid en DIY-attitude’ - geweldig! Dat klinkt fantastisch! Mijn hoop voor Bacio di Tosca? Het zou fijn zijn indien we op dezelfde manier kunnen verder werken en dat mensen kunnen genieten van wat we doen. Voor de mensheid: ik hoop nog steeds dat de mensheid zal leren van zijn fouten om van de aarde een fijne plaats te maken voor ons allen en voor onze kinderen.
 
 
PS: Er loopt op dit eigenste ogenblik een wedstrijd om een video te maken op het nummer 'Liebe' van de laatste cd. Bacio di Tosca heeft al beeldmateriaal gefilmd en stelt dit tot je beschikking om er je eigen ding mee te doen. De winnende video wordt verkozen door het publiek dat aanwezig zal zijn op de vertoning van alle video's. Zin om mee te doen? Lees het reglement op de website van Bacio di Tosca (Duits en Engels).


Geen opmerkingen: