zondag, oktober 26, 2014

Een pilletje tegen verliefdheid


Beste Mijnheer de Dokter,
Ik wil mij tot u richten met een dringend maar misschien verrassend verzoek. Al jaren verstrekt u mij deskundig advies omtrent al mijn kwaaltjes en pijntjes, en voor elk van mijn problemen weet u de juiste medicijnen voor te schrijven die mij er in een minimum van tijd weer bovenop brengen. Uw kast zit afgeladen vol met middelen die al vaak hun nut bewezen hebben, en ik zou er nogmaals een beroep op willen doen. Niet dat er voor elke kwaal een pilletje bestaat… maar als ze er zijn, waarom zou men er geen gebruik van maken? Juist, toch?
Het probleem waar ik nu mee geconfronteerd word is echter van een volledig nieuwe aard, en ik ben er niet zeker van of u me deze keer kunt helpen. Ik ben de laatste tijd met name nogal verliefd. Het object van mijn verliefdheid is een bijzonder lieftallig meisje, knap en aardig en zo hartelijk dat ik er mijn verstand bij verlies. Ik zie haar graag en ik vermoed dat ze mij ook graag ziet. We hebben samen al menig avond doorgebracht en enorm genoten van de gesprekken die we gevoerd hebben. Ik denk dat ook zij daar zo over denkt, want elke keer als ik haar tegenkom, komt ze naar mij toe en pikt ze het gesprek weer op waar we het een eerdere keer stopgezet hebben. Ze lacht zo lief en terwijl ze praat blinken haar oogjes in mijn richting. Allebei herinneren we ons elk detail van hetgeen de andere bezighoudt en spelen we handig op elkaar in. We zitten met andere woorden op dezelfde golflengte en ik heb een vermoeden dat mijn gevoelens voor haar ook door haar ervaren worden, al weet ik dat niet zeker.
Nu wou ik u vragen of u geen pilletje hebt tegen verliefdheid. U vindt dit wellicht een vreemd verzoek. Wat is er immers fout met al het voorgaande? Is verliefdheid soms geen goddelijk gevoel? Zijn er geen duizenden neen tienduizenden of zelfs miljoenen en miljarden mensen die hartstochtelijk verlangen naar wat ik nu meemaak? Dat is vast en zeker zo, maar er is een klein probleem. Het meisje in kwestie heeft al een vriend, en bijgevolg is de aanvankelijke euforie van het verliefd zijn omgeslagen in diepe neerslachtigheid. Nog steeds lig ik dag en nacht aan haar te denken, maar nu met knagende onzekerheid of zelfs zekerheid dat er niets van gaat komen. Want waarom zou zo een hartelijk en warm iemand als zij nu een vriend verlaten waar ze al lang een goede relatie mee heeft? Waarom zou ze iemand verlaten aan wie ze trouw gezworen heeft en met wie ze goed overeenkomt? Zou ze daar überhaupt toe in staat zijn? Ik denk het niet. En zeker niet voor iemand als ik! Daarom zou het beter zijn indien u me een pilletje zou kunnen geven waarmee ik heel deze historie gewoon zou kunnen vergeten en weer mijn gewoon leventje zou kunnen aanvangen.
Zoals eerder vermeld twijfel ik er sterk aan of u mij kunt helpen. Misschien bestaan er helemaal geen pilletjes waarmee men verliefdheid kan oplossen. Of misschien denkt u dat mijn probleem niet ernstig genoeg is en dat ik maar moet wachten tot het overgaat. Hebben niet veel mensen hetzelfde meegemaakt, en zijn die er ook niet zonder hulp doorgekomen? Ik kan u er alleen maar op drukken dat mijn probleem wel degelijk ernstig is, en dat ik er dringend een oplossing voor moet vinden. Ik hoop dan ook van harte dat u me snel kunt helpen.
Met nederige groet,
Joop (de milde misantroop).
(Geschreven op 25 oktober 2004, exact tien jaar geleden)

Geen opmerkingen: